mina hästar

Lazz Jazz - 2005 E- Joyau D´Amour U- Shalee Ås



Jazze var en dyring på elitauktion som ettåring, klubbades för över 200 tusen. Han tog fyra raka som fyraåring, varit ute i v75 ett par gånger och tagit pengar varje gång. Han har totalt 6 vinster på 35 starter, med en etta i raden. Han är nyast i stallet, Lugn och trevlig, märks knappt i stallet, men visar löpskallen direkt när vagnen åker på.


Florida Wind 2002 E Baron Karsk U Anna I.T



Det är på dagarna ett år sen som jag ringde på en anonns över 50 mil härifrån, bestämde via telefon att jag ville ha honom när ägarn beskrivit att han är lite speciell att köra, och har mycket egna åsikter. 8 årig unghäst var rubriken på anonnsen. Vi åkte ner och hämtade honom, ingen glänsare, gjort över 70 starter och en vinst. Köpte honom för inga pengar alls och tyckte det var värt ett försök. Tränade upp honom lite och tog ut honom till start i februari, tror vi blev fyra, gjorde någon mer start, sen körde vi bort alla poäng.. Anmälde till valla i april, och kom med, såg motståndet och vela stryka.. Men hästen måste ju ut så vi åkte ner, han stod 20 tillägg, och kusken sa att hade jag stått på start hade ingen åkt i från mig efter värmning. Florida är otroligt startsnabb.. Loppet går av stapeln, florida ligger lång ner nånstans, i sista sväng åker han längre ner, och jag säger, fan nu dog hästen, och vänder mig om skitsur. Då hör jag i högtalaren, och långt ut i fjärdespår sprutar florida wind, och jag bilr alldeles häpen och förstår ingenting, efter cirka 30 sekunder förstår jag, MIN HÄST har precis spurtat ner tufft motstånd och favoriterna, till 217 gånger pengarna!! Vilken känsla, springer till vinnarcirkeln, och tänker, jösses jag får inte flåsa när intervjuen är direktsänd i tvn, kramar kusken och hästen, och ställer upp oss framför fotograferna, och blir intervjuad, säger att det är ju jättekul, men att de trodde vi aldrig, och med lite kärlek till hästarna kommer man långt säger jag, sen går jag till florida. Tänka sig, att min häst kunde vinna, i ett lopp med 60.000 i första pris.. Otroligt. börkade starta han i januari, han har gjort runt tio starter, där emellan har han vilat två omgångar á två månader, har på den tiden dragit ihop runt 80.000. Vilken häst va!!



Expterterna begrep ingenting, det vart ramaskri, han visades i tvn, flera gånger efteråt, Lotta brommé pratade om honom i radion, vi var överallt i tidningar över hela sverige, han gjorde något historiskt när han vann stod det.


Jetfire 2006 E Victor Victor U Lady Säva



Jettis är född här på gården, och är en riktigt strulpelle. Som tvååring skenade han och sparkade sig fri från vagnen och hittades i skogen, stod en vecka på ulltuna och ordinerades ett halvårs vila, och missade med andra ord hela två årssäsongen,  jag fick honom i träning som treåring, han var då rätt liten, 1.58, ett halvår senare var han 1.68 och idag nästan 1.70 så han växte mycket och fort, och är stor och väldigt speciell. Blir han rädd lägger han sig ner med vagnen, dock har han inte gjort det sen i vintras, han studsar och far och hoppas överallt, drar ner i diken, drar ut på småvägar även om vi håller hyggligt tempo försöker han dra av vägen, han har mycket speciella saker för sig.. Har inte funkat någon gång, förutom vid ett miljöombyte när jag tog med honom till proffstränarn jag jobba åt, men har på senare tid börjat funka hemma, men inte på banan.. Går 18 hemma på rakan / 500m, på banan har han gått 32/1600 som fortast. Väldigt irriterande, han ska på lördag gå ut i sitt första provlopp, för att se om det kan få honom att tända till litegrann.

Han är min favorit i stallet, och jag kommer ha kvar honom så länge han lever, han är världens bästa häst.

Madeleiné 2007 okänd



Madde är min pluttponny som är cirka 78cm hög, hon fungerar bara som sötponny, ibland cyklar jag med henne och promenerar för att hon inte ska bli alltför tjock. Som alla andra ponnysar älskar hon att äta...



En annan häst som nyss lämnat stallet är Mathon Allez 2005 E Piccardo U Beatitudo, hon är en italensk märr importerad till sverige som tvååring, då hon också blev alldeles för hårt tagen och tävlade sönder sig som tvååring, psykiskt. En riktigt travare men som tyvärr inte ville tävla, hon är nu rid/kör häst hos en kompis till mig.


Sen huserar det även katter här, tre st närmare bestämt, och min hund wilma, en grand danois.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att få en översyn över dina fina hästar! Och kul att du har börjat blogga igen! ska lägga in dig på bloglovin,.. :D själv har jag inte kommit igång än, någon gång kanske ;D Kram

2011-10-11 @ 21:24:13
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0